Plany radykalnych cięć na rynku przewozu kontenerów aliansu G6

Radykalne obniżki kosztów na rynku transportu kontenerowego aliansu G6

Radykalne cięcia na rynku przewozu kontenerów aliansu G6Od paru miesięcy na rynku transportu kontenerowego panuje sytuacja kryzysowa, co powoduje, że znacznie zmniejsza się zapotrzebowanie na usługi przewozowe. Sytuacja występuje w całej branży, łącznie z jednym jej światowych liderów, to znaczy Aliansem G6. Ten szybko rozwijający się armator, od całkiem niedawna obecny również w Gdańsku, zamierza w zimowym okresie zablokować parę tras między Azją a Europą. W szczególności bardzo niskie zapotrzebowanie na usługi przewozowe prognozowane jest w okresie świątecznym, z tego też powodu właśnie w tym okresie czasu odbędą się postoje. Aktualnie w planach jest anulowanie czterech rejsów, do Genui i portów Europy Północnej. Niestety nie jest to dobra wiadomość dla portu w Gdańsku, ponieważ decyzja o takim charakterze dotknie również jego. Na razie plany są takie, że za parę miesięcy sytuacja znacznie się poprawi i nie będzie potrzeby ponownego odwoływania rejsów, jednak aby tak się stało muszą być korzystne warunki biznesowe. A te jeszcze niezbyt dobrze się prezentują, bo popyt na przewozy od jakiegoś czasu zmniejsza się i nie wiadomo, ile czasu może to potrwać.

Aktualna sytuacja w transporcie kontenerowym przekłada się w bezpośredni sposób na liczbę statków, jakie zamiast zarabiać na pływaniu oczekują bez pracy w porcie na jakieś zlecenie. Jest szacowane, że obecnie około dwustu jednostek kotwiczyło w portach na całym świecie, co daje liczbę prawie 500 tysięcy typowych jednostek kontenerowych. Taka sytuacja dotyczy prawie wszystkie rodzaje jednostek, może z wyłączeniem feederów które obsługują transporty między największymi portami a całą okolicą. Do niedawna jeszcze na tego typu bliskich trasach można było głównie spotkać jednostki mające ładowność pomiędzy 1 a 2 tysiące kontenerów, ale aktualnie spora ich część wycofano z użycia. Ich miejsce zaczęły zajmować jednostki dwa razy większe, widać więc że ich właściciele zrozumieli że będą się one znacznie bardziej opłacać, niż statki małe. Duże cięcia nastąpiły również we statkach oceanicznych. Z kolei tutaj wysłano na ostateczny urlop prawie dziesięć statków, mających wielkość do piętnastu tysięcy kontenerów. Tego typu działania mają za zadanie redukcję kosztów i poprawę efektywności, co jest niezbędne na obecnym rynku.