Planowany zwiększenie złomowanych kontenerowców w tym roku

Specjaliści planują pomnożenie złomowań statków w roku 2016

Sektor kontenerowców od pewnego czasu znajduje się w trudnej sytuacji. Nadal duża ilość jednostek oczekuje w dokach na skończenie, a umowy na ich produkcję podpisywane były kilka lat temu, w czasach dużego wzrostu branży. Ale rynek ostatnio bardzo się załamał, w przewozowej branży zaczął się duży kryzys i okazało się nagle, że statków jest po prostu za dużo. Armatorzy radzą sobie z takimi problemami na kilka sposobów. Część z nich decyduje się wydłużyć trasy omijając kanały Panamski i Sueski, co wprawdzie znacząco zwiększa czas dostawy ładunku, ale pod względem kosztów wychodzi bardzo podobnie, a załogi statków mają pracę. Całkiem sporo kontenerowców jest także zacumowanych przy portowych nabrzeżach i oczekuje na jakieś zamówienia, czasami trwa to nawet kilka tygodni. Coraz powszechniejszym zjawiskiem jest również oddawanie na złom wyeksploatowanych statków. W związku z tym że bez przerwy są oddawane do użytku nowo budowane kontenerowce, dużo nowocześniejsze i oszczędniejsze, to jednostki wybudowane przed laty zaczynają się nie opłacać. Duży wpływ na oddawanie statków na złom będzie również miał malejący popyt na pewne grupy statków, tu także w ostatnim czasie nastąpiło dużo zmian. Przewidywany przyrost złomowań statków w 2016 roku

Analitycy szacują, że w aktualnym roku będzie dużo więcej złomować statków, niż rok wcześniej. Wynika to z paru rzeczy. W pierwszej kolejności w tym roku planowany jest wzrost cen za złom okrętowy, w 2015 roku miały one bardzo niski poziom, więc armatorzy nie kwapili się do rozbiórek. Dość duże znaczenie na opisywaną sytuację ma również spore zmniejszenie zainteresowanie kontenerowcami typu panamax. Przy dużym popycie na nie znacznie bardziej od oddawania na złom opłacała się sprzedaż czy też czarter, lecz aktualnie zainteresowanie nimi znacząco się zmniejszyło. W bieżącym roku, w pierwszych dwóch miesiącach, ma złom oddano 19 statków, z których spora część pływała nie dłużej niż dwadzieścia lat. Zwiększa się także tonaż oddawanych na złom statków, zwiększająca się ich liczba ma ładowność przekraczającą cztery tysiące ton. Ocenia się, że w roku bieżącym zjawisko będzie coraz popularniejsze, między innymi z powodu konieczności pozbywania się nierentownych jednostek, ale też zwiększającym się cenom złomowania.