Bardzo duże obniżenie stawek przewozie kontenerowym

Znaczące obniżki stawek w transporcie kontenerów

Transport na morzu od dawna jest uważany za ekonomiczny i tani, szczególnie dziś, kiedy do pracy zaprzęgnięto wielkie kontenerowce. Współcześnie najpojemniejsze z nich przewożą jednorazowo blisko dwadzieścia tysięcy TEU, mając przy tym około 400 metrów długości. W latach dziewięćdziesiątych możliwości transportowe statków były trzykrotnie mniejsze, widać więc ogromną dynamikę wzrostu tego rynku w ciągu ostatnich lat. Zwiększenie tonażu statków ma duże znaczenie na koszt przewozu, gdyż eksploatacja między jednostkami jakie mają czternaście tysięcy TEU załadunku a obecnie największymi niedużo się różni, to im będzie więcej na pokładzie kontenerów, tym jednostkowy koszt będzie się zmniejszał. I tak rzeczywiście jest, chociaż niestety coraz większa liczba dużych jednostek na morzach i oceanach spowodowała dużo zawirowań na rynkach przewozu kontenerów. Znacznie zaczęły spadać ceny za przewóz, stawiając pod dużym znakiem zapytania zyskowność prowadzenia tego typu działalności. Dla przykładu stawki jednostkowe między portami europejskimi a Azją kolejny raz obniżyły się dość mocno poniżej kwoty 600 dolarów za typowy kontener.

Ostatni spadek jest dość wysoki, ponieważ wynosi 23 procent w porównaniu z poprzednim tygodniem. W praktyce w ciągu ostatnich miesięcy częściej występowały spadki opłat, co z pewnością nie raduje armatorów obsługujących duże statki. A wszystko wskazuje na to, że w najbliższym czasie światowa sytuacja nie poprawi się, bowiem specjaliści mają nie najlepsze wiadomości. Według najnowszych prognoz import i eksport kontenerów które będą obsługiwane przez porty w Północnej Europie wzrośnie zaledwie o maksymalnie dwa procenty. Znaczące obniżki stawek w transporcie kontenerówJest to dużo mniejsza ilość niż w poprzednim roku, gdy wszystko było na poziomie 10 procent. Z całą pewnością spore znaczenie na utrzymywanie się niskich cen mają również plany armatorów dotyczące nowych kontenerowców. Tu z kolei na trasach pomiędzy portami europejskimi i azjatyckimi planuje się zwiększenie ładowności na poziomie 9 procent, gdyż na podstawowych nitkach handlowych mają się pojawić nowe jednostki o pojemności 12 tys. jednostek kontenerowych.